Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023


 

“Τις πταίει” : Το περίφημο άρθρο του Χαρίλαου Τρικούπη στην εφημερίδα “Καιροί”, δημοσιεύθηκε την 2η Ιουνίου 1874  και οδήγησε στην περίφημη αρχή της Δεδηλωμένης και στην Ελλάδα.

“Αν εξαιρέσουμε  τη  διώρυγα της Κορίνθου, τον σιδηρόδρομο, τους δρόμους και τις γέφυρες που κατασκεύασα και που δεν μπορούν να τα ξηλώσουν, όλα τα άλλα τα ξήλωσαν”. Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια του Χαρίλαου Τρικούπη όταν πέθανε αυτοεξόριστος στις Κάννες της Γαλλίας.  Φέτος συμπληρώνονται 125 χρόνια από τον θάνατο του, ήταν ο πολιτικός που σφράγισε την Ελλάδα του 19ου αιώνα με τα  μεγάλα του έργα, με την διώρυγα της Κορίνθου, τους πρώτους αμαξιτούς δρόμους, κυρίως όμως έμεινε γνωστός με την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα. Ο Χαρίλαος Τρικούπης απεβίωσε την 30η  Μαρτίου 1896, εκτός του σιδηροδρόμου υπήρξε ο κύριος  φορέας του δυτικοευρωπαϊκού πνεύματος στην Ελλάδα και μάλιστα  υπήρξε θαυμαστής του Βρετανικού πολιτικού τρόπου διακυβερνήσεως, Ο Χαρίλαος Τρικούπης  ήταν ο πρώτος, στην Ελλάδα Έλλην πολιτικός που έθεσε τα θεμέλια ενός σύγχρονου κράτους. Ανασυγκρότησε την χώρα μέσω των απαραίτητων υποδομών που θα επέτρεπαν την ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας. Έβαλε κανόνες στην δημόσια διοίκηση, με τον καθορισμό των προσόντων για τον διορισμό των δημοσίων υπαλλήλων ώστε να ξεριζωθεί το ρουσφέτι των παράτυπων διορισμών, μάλιστα τα μέτρα ξεκίνησαν στον οργανισμό των υπό  ίδρυση κρατικών σιδηροδρόμων. Ενίσχυσε την γεωργία με μεγάλα εγγειοβελτιωτικά έργα. Βελτίωσε την άμυνα της χώρας ιδρύοντας στρατόπεδα που δεν υπήρχαν μέχρι τότε  και ήταν αυτός που ξεκίνησε την δημιουργία του συγκοινωνιακού δικτύου στη χώρα, με  δρόμους και κυρίως θεμελιώνοντας το απόλυτο χερσαίο  μέσο μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων, τον σιδηρόδρομο. Το μόνο λάθος που έκανε ήταν στα τελευταία λόγια της ζωής του, όταν είπε  ότι ανάμεσα στα έργα του που δεν μπορούν να ξηλώσουν είναι και ο σιδηρόδρομος, αχ μωρέ Χαρίλαε πολύ μεγάλη ιδέα είχες βάλει στο μυαλό σου για μας, τους μέλλοντες απογόνους σου, εμείς δεν διστάσαμε να κάψουμε ζωντανούς, μέσα σε ένα τρένο,  57 συνανθρώπους μας και μάλιστα οι περισσότεροι ήταν πανέμορφα αγόρια και κορίτσια φοιτητές, στον σιδηρόδρομο σου θα κωλώναμε.

Υ.Γ. Το δυστύχημα των Τεμπών, 125 χρόνια μετά τον θάνατο του Χαρίλαου Τρικούπη, είναι το πλέον πολύνεκρο στην ιστορία των Ελληνικών σιδηροδρόμων, όμως για τον αβάσταχτο πόνο που μας προξένησε δεν φταίει ο σιδηρόδρομος, όπως μας τον έφερε και τον σχεδίασε στην χώρα μας ο Τρικούπης, φταίνε μια σειρά από λάθη, από ελλείψεις και παραλείψεις, ακατάλληλων σιδηροδρομικών υπαλλήλων και ανεύθυνων πολιτικών ηγετών, αυτοί οδήγησαν στην απόγνωση τον λαό και στην ντροπή το κράτος. Η ανάρτηση αυτή δεν έχει σκοπό να  ξαναζωντανέψει, εν είδη μνημόσυνου, τα έργα και τα λόγια ενός μεγάλου Έλληνα πολιτικού, αλλά για να υπενθυμίσει μια μεγάλη διαχρονική αλήθεια : “Η ύπαρξη  ενός άρτιου σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί την βάση για την οικονομική ανάπτυξη ενός τόπου”, για την ορθότητα αυτού του ισχυρισμού δεν έχει κανείς παρά να αναζητήσει τις χώρες που έχουν άριστο σιδηρόδρομο, η Ελβετία, η Αυστρία, η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιαπωνία είναι μερικές από αυτές τις χώρες και η άποψη αυτή δεν είναι τωρινή, είναι του 19ου αιώνα και είναι του Χαρίλαου Τρικούπη, ενός πολιτικού που έβαλε τα θεμέλια της σύγχρονης Ελλάδας, ενός κράτους με ελλείψεις βέβαια αλλά και με δομές, θεσμούς και υπηρεσίες στα πλαίσια των οποίων οι σύγχρονοι Έλληνες πολίτες μπορούν να σπουδάζουν, να εργάζονται,  να  πολιτεύονται και τελικά να το διοικούν  και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: